(EGY NAGYON TANULSÁGOS EFOILOZÁS)

1 hete voltam olyan szerencsés, hogy két barátom házi építésű eFoilját is ki tudtam próbálni.

Az egyikkel korábban többször mentem, és akkor mindig egy 75 cm-es árbócon és egy 1400 négyzetcentiméteres első szárnyon. Nagyon kellemes foilozási élményt adott korábban, és nagyon szerettem ezt az összeállítást. Most ugyanerre az eFoil deszkára felkerült egy 90cm-es alumínium árbóc. Jóval nehezebb volt siklásba hozni a deszkát. Elképesztően előre kellett terhelnem és ez nagyon szokatlan volt. Kicsivel később átgondolva rájöttem, hogy mi történt. Az alapvető fizika az eFoiloknál úgy működik, hogy a deszka amíg a vízben úszik, az egy jó nagy ellenállás és a hajtóerőt, a motor biztosítja, ami a víz alatt az árbóc vége felé, de kicsivel a szárny fölött van. Így elinduláskor a motor egy óriási forgatónyomatékot hoz létre, ami felfelé emeli az eFoil elejét. Minél hosszabb az árbóc, annál messzebb lesz a motor a deszkától és annál nagyobb ez a forgató erő is. Így aztán elképesztően kellett nyomni lefelé a deszka elejét, hogy az szépen feljöjjön siklásba. Amikor a deszka már siklik, akkor jobb a helyzet, mivel sokkal kisebb, az ellenállás.

Ez a tapasztalat segített eldönteni magamban egy másik olyan kérdést, amin sokat gondolkodtam-ez pedig az, hogy vajon a szárny fölött vagy a szárny síkjában elhelyezett motor-e a jobb?

A Lift az árbócon a szárny fölött helyezi el a motort, míg a Fliteboard eFoilján kb 15-20 centiméterrel lejjebb az első szárny magasságában van a motor és propeller elhelyezve. Elvileg ez egy nagyon praktikus elrendezés és persze a Fliteboard marketingjében esküsznek rá, hogy ez a jobb megoldás. Elméleti síkon működik is a Flite magyarázata, hogy azért jobb ez, mert itt a szárnyon képződik az ellenerő stb., csakhogy a tömegközép pont kb 1-1,5 méterrel feljebb van (és gyorsításkor és lassításkor jobb lenne a meghajtás a tömegközépponthoz közel), és 25-30-40 km/h-s sebességnél van egy nagyon nem elhanyagolható légellenállás is, szóval aki ért a fizikához az azonnal látja, hogy célszerűbb, ha motor(meghajtás) közelebb van a tömegközépponthoz és lég és közeg ellenállás középpontjához. Az elindulásról nem is beszélve, ahol ég és föld a a különbség, a között, hogy lent vagy feljebb van a motor. Most a 90 centis árbócon lehetett annyira lent a motor/proppeller, mint a Fliteboard 75 cm-es árbócán és ezzel meglepően nehéz volt elindulni. Nem lehetetlen csak feleslegesen nehéz.

A további tapasztalt az az volt, hogy a 90 cm az feleslegesen hosszú árbóc az eFoilozáshoz. Kicsit olyan érzés, mint túl magas gólyalábakon állni. Végig egy túl instabil érzésem volt, és nem igazán volt kedvem fordulókat csinálni. A másik dolog, ami szintén nem járult, hozzá a stabilitás érzéshez, az az volt, hogy a (80 eurós) 90 centis alumínium árbóc rengeteget csavarodott és a foil gyakorlatilag külön életet élt a deszkától és egyáltalán nem volt egy direkt kapcsolat. Habár egy nagyon szép helyen a Tatai tavon csúsztam és pont ezzel az eFoillal csúsztam el a Tatai várig, azért voltak bennem vegyes érzések.

Ezután egy másik barátom szintén házilag épített eFoil-jával csúsztam, ami egy némileg nagyobb deszka és egy nagyon picivel nagyobb szárny ugyanattól a márkától egy 65 cm-es alu árbóccal építettet eFoil volt. A nagyobb deszkán sokkal könnyebb volt az elindulás és még így is, hogy nagyobb deszka és nagyobb szárny nagyobb terhelés tett az árbócra, a 65 cm-es alu árbóc a rövidebb hossz miatt még így is egészen merevnek tűnt. Így, hogy éreztem a stabilitást mivel a súlypontom lejjebb volt és az árbóc is merevebbnek tűnt, sokkal nagyobb kedvel húztam az íveket, a már már tükör vizű Tatai tavon. A motor/propeller szárny feletti elrendezésénél imádom azt, hogy ha épp nem figyelek és túl magasra jövök fel a foilon, akkor a propeller hangja megváltozik, ahogy elkezdi a levegőt beszívni és ilyenkor tudom, hogy előre kell terheljek, hogy a szárny és a motor egy kicsit mélyebben legyen és így gyakorlatilag mindig megúszom esés nélkül. Kite foilozásnál nincs ilyen hang és ott ha kijön a szárny a vízből, az mindig egy garantált esés.

A 65 centis árbóc nagyon jó volt, de érezhetően hiányzott 5-6 centi, ami egy picivel több szabadságot adott volna. Kiteban is alapvetően 70-71 és 75 centis árbócokon megyek, de most már teljesen értem, hogy miért a 71 cm-es árbóc lett a Liftnél a standard eFoil árbóc és a 81 cm-es pedig a haladóknak készült eFoil árbóc. A 81-es árbóc az, ami a haladó eFoilozáshoz (nagyon bedöntött kanyarok, nagy hullámokban való közlekedés, stb) már elég magas, de még nem nehezíti meg vállalhatatlanul az elindulást és még elég stabil és jól manőverezhető.

Szerencsére rendeltem mind, a két árbócból, így aztán mind a kettőt lesz lehetőség kipróbálni.